Thursday, July 31, 2008

SERUAN HAJI- 5

hikmah ibadah haji:

Ibadah haji dalam syariat Islam juga telah mengajar umat manusia bahawa manusia itu berasal dari umat yang satu. Allah ciptakan Adam sebagai bapa manusia dan daripadanya diciptakan Hawa. Lalu daripada mereka berdua Allah keluarkan umat yang ramai. Allah tempatkan mereka di dalam syurga sebagai satu ujian. Runtunan hawa nafsu dan serangan musuh yang nyata dari jenis iblis telah menyebabkan mereka terkeluar dari Syurga menuju ke dunia secara berasingan membawa haluan hidup masing-masing. Taqdir tuhan adalah satu ketetapan yang pasti berlaku. Pertemuan Adam dan Hawa di dunia selepas mereka berpisah adalah di Padang Arafah. Wuquf di Padang Arafah merupakan rukun kedua haji yang tidak dapat tidak mesti dilaksanakan agar haji dikira sah. Perkumpulan jemaah haji di Arafah bermula dari tempoh gelincir matahari pada 9 Zulhijjah sehinggalah tenggelam matahari. Kegagalan untuk hadir dalam waktu ini akan menyebabkan ibadah haji tidak sah. Baginda selalu mengingatkan umatnya yang mengerjakan haji bahawa haji itu adalah perhimpunan di Padang Arafah.

Padang Arafah pastinya saban tahun akan setia menjadi saksi bisu yang menyaksikan perhimpunan terbesar umat Islam. Perhimpunan seumpama ini sedikit sebanyak mampu menginsafkan semua jemaah tentang betapa gambaran padang mahsyar pada hari kebangkitan nanti adalah suatu peristiwa yang amat menggemparkan dan amat mencemaskan. Seandainya perhimpunan raksasa 6 juta umat Islam di sana pun sudah menggamit suasana cemas bagaimana pula di mahsyar nanti kerana perhimpunan pada hari itu adalah kebangkitan ruh seluruh umat manusia dari manusia pertama iaitu Nabi Allah Adam hinggalah orang terakhir yang dimatikan Allah sebelum Hari Kiamat berlaku. Rasulullah menceritakan dalam banyak hadis pada hari mahsyar nanti tiada lagi berguna kuasa pemerintahan di atas dunia, harta yang melimpah ruah mahupun anak pinak yang ramai. Setiap ruh akan dipersoal tentang segala-galanya. Antaranya 4 perkara yang menjadi pokok kehidupan iaitu tentang umurnya ke mana di habiskan, tentang masa mudanya ke mana dicurahkan, tentang harta dari mana diperolehinya dan ke mana pula dibelanjakannya dan tentang ilmunya apa yang telah diperbuat dengan ilmu tersebut. Laporan kegiatan kehidupan akan dibentangkan secara lengkap dan terperinci di hadapan mahkamah Allah SWT. Mahkamah yang tidak ada sebarang kezaliman dan penindasan padanya. Ketika itu benarlah ayat Al-Quran yang tidak pernah jemu-jemu berpesan :


Maksudnya: Dan ‘kitab - kitab amal’ juga tetap akan dibentangkan, maka Engkau akan melihat orang-orang yang berdosa itu, merasa takut akan apa yang tersurat di dalamnya dan mereka akan berkata: "Aduhai celakanya kami, mengapa Kitab ini demikian keadaannya? ia tidak meninggalkan yang kecil atau yang besar, melainkan semua dihitungnya!" dan mereka dapati segala yang mereka kerjakan itu sedia ( tertulis di dalamnya ) dan ingatlah Tuhanmu tidak berlaku zalim kepada seseorang pun. Al-Kahfi Ayat 49



0 comments:

About Us | Site Map | Privacy Policy | Contact Us | Blog Design | 2007 Company Name